PRAKTIJK

CONTACT

Waterloostraat 10

5935BG Steyl

Email: preichert@home.nl

Tel: +31646056234

Openingstijden:

Ma - Vrij: Op afspraak

​​Zaterdag: Gesloten ​

Zondag: Gesloten

MENTAL COACHING

Bij mijn behandelingen als fysiotherapeut/oedeemtherapeut stond en staat een holistische benadering altijd centraal. Omdat lichamelijke klachten heel vaak (mede) een gevolg zijn van emotionele of psychische problemen, werd coaching een vanzelfsprekend onderdeel van mijn behandeling. Bij het Response Instituut in Roermond volgde ik de opleiding tot IEMT-therapeut en ACT-coach.

"BEGELEIDING VRAGEN ALS JE HET EVEN NIET MEER WEET IS EEN TEKEN VAN KRACHT, NIET VAN ZWAKTE"

 

IEMT
-INTEGRAL EYE MOVEMENT THERAPY-

Dat verdrongen of niet erkende emoties een belangrijke rol spelen bij onze psychische en lichamelijke gezondheid is inmiddels ruim bekend. Er zijn zelfs psychologen die problematische, niet-verwerkte emoties ‘ziekteveroorzaker nr.1’ noemen!

 

De opleiding tot IEMT-practitioner gaf me fantastische tools om mijn cliënten te helpen problematische gevoelens of intens negatieve emoties te verminderen of zelfs te doen verdwijnen, zodat er soms letterlijk een last van de schouders valt.

 

De IEMT-methode is een snelle en doeltreffende methode die gebruik maakt van oogbewegingen. Met behulp van deze therapie kunnen sterke ongewenste emoties verminderen en er wordt een blijvend positief resultaat bewerkstelligd. Bij deze therapie volgt de cliënt met zijn ogen de vingerbewegingen van de therapeut. Hierdoor treden veranderingen op in de koppeling tussen de herinneringen en de (bijbehorende) emoties, wat een direct en blijvend resultaat geeft.

 

Het fijne van deze methode is dat het rechtstreeks werkt op het gevoelssysteem. Het gevoelssysteem bepaalt welke herinneringen moeten worden verwerkt om het probleem op te lossen. Er hoeft niet te worden gedacht of gepraat over de oorzaak van het problematische gevoel. Dus de negatieve ervaring hoeft niet herbeleeft te worden en je hoeft het gevoel niet te kunnen benoemen.

 

Ook kan er rechtstreeks gewerkt worden met de (negatieve) overtuigingen die men heeft over zichzelf of anderen. Op die manier ontstaat een positiever zelfbeeld.

 

Men wordt als het ware bevrijd van negatieve emoties en/of overtuigingen die continu (waarschijnlijk onbewust) op de achtergrond meespeelden. Opeens wordt het makkelijker om zaken van een andere kant te bekijken, om onbevangen nieuwe situaties aan te kunnen en de energie die het kostte om te worstelen met de ongewenste emoties kan nu ingezet worden voor jezelf.

 

Bij welke situaties zou IEMT je kunnen helpen?

 

Wanneer je herhaaldelijk ongewenste en negatieve gevoelens of
emoties ervaart, zoals:

  • Angsten en fobieën

  • Depressie, trauma, posttraumatische stress

  • Futloosheid, onverklaarbare geestelijke vermoeidheid

  • Spanningen, paniek, nachtmerries

  • Een laag of negatief zelfbeeld

  • Beginnende burn-out klachten

"Creating change with the blink of an eye"

 

ACT
-ACCEPTANCE AND COMMITMENT TRAINING-

Acceptance and Commitment Therapy/ Training (ACT - spreek uit als één woord) is een relatief nieuwe vorm van coaching die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes.

 

In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten.

 

Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

 

Wat is ACT?

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een nieuwe vorm van coaching, die verschillende werkzame technieken met elkaar combineert; zo wordt er o.a. gebruik gemaakt van mindfulness en defusie.

 

Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven en zal je sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen.

" Lijden is niet te beheersen, maar je kunt je er wel van bevrijden"

" Het gaat niet om het verkrijgen van een beter gevoel, maar om vorm te geven aan een betekenisvol leven"